V následujícím článku se dozvíte něco o naší škole aktualizováno 30.7.2022
* Co je škola Na horu - historie, současnost
* Kde je škola Na horu
* Pro koho je
* Naši učitelé a asistenti
Základní škola Na horu
Trocha historie
V září 2014 jsme otevřeli sdruženou školu Na horu - klub domácího vzdělávání. První třídu navštěvovalo sedm dětí v rámci prvního ročníku. Od školního roku 2015/2016 již jde o věkově smíšené třídy. V této formě jsme vzdělávali děti celkem čtyři školní roky, postupně se rozrůstali - do počtu 34 dětí a 3 hlavní průvodci a několik dalších na méně dní. Děti byly zapsané v individuálním vzdělávání a dvakrát ročně přicházeli učitelé z těchto škol, aby posoudily rozsah zvládnutých dovedností během pohovoru. Děti prezentovali svá portfolia, pracovní listy a další školní práci.
Vzdělávací plán školy Na horu je založený na Montessori pedagogice, projektovém vyučování a respektujícím přístupu. Zároveň vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, který schválilo MŠMT ČR a usiluje o skutečné utváření a rozvíjení klíčových kompetencí stanovených v tomto programu.
Výhody této formy školy byly mnohé - svobodná forma, která dovoluje maximálně využít možnosti Motessori pedagagiky a dalších směrů ne-frontální výuky, umožňuje reagovat na individuální potřeby a možnosti dětí i celého kolektivu, neklade přísné nároky na prostor, umožňuje vést výuku kdekoliv (příroda, výlety, exkuse, ..., musea, dílny, ...) a přibližovat tak výuku co nejvíce praktickému životu, bez nutnosti přizpůsobovat se chodu běžné školy (zvonění, prostředí škol s atmosférou porovnávání, hodnocení, soutěžení), učitel se nemusí věnovat administrativě na úkor práce s žáky a přípravy na výuku, děti mají více pohybu během dne, ...
Nevýhody této formy školy jsou: existence bez státní finanční podpory na žáky, nutnost obhájit si svou "neobyklou" volbu před okolím.
Výhody Montessori pedagogiky – každé dítě postupuje vlastním tempem, případně vlastním způsobem, vybírá si nové věci podle toho, co ho zrovna zajímá, součástí procesu učení je i sebehodnocení a sebereflexe, chyba je součástí procesu učení, nikoliv problém, podporována je přirozená touha po poznávání ... viz setkání s Montessori, povídání na stránkách
Současnost
O prázdninách 2018 jsme pro školu získali akreditaci MŠMT a od 1. září 2018 fungujeme jako Základní škola Na horu.
Kde je škola Na horu?
ZŠ Na horu, Kostelní 259, Jilemnice 514 01 - v přístavbě budovy bývalého gymnázia
Na některé části výuky děti docházejí na sportoviště v Jilemnici či Vrchlabí.
Fotky z budovy a výuky: http://nahorujilemnice.rajce.idnes.cz .
Pro koho?
ZŠ Na horu je nestání škola, není tedy spádová a je určena především děti z rodin s podobným pohledem na vzdělávání. Přihlásit se ale může každý.
Ve školním roce 2021-2022 má škola 56 žáků v prezenčním studiu, pro další tři děti je škola dočasně školou kmenovou. Žáci jsou rozděleni do tří skupin - tzv. trojročí, tj. 1.-3. třída, 4. - 6. třída a 7. - 9. třída.
V rámci školy dosud fungoval též program pro předškoláky, v průběhu let v různých formách.
Učitelé ZŠ Na horu
Většina učitelů u nás působí již několik let - nejprve jako průvodci v našem klubu domácího vzdělávání, nyní jako učitelé a asisteni v ZŠ Na horu.
Bc. Hana Mašková - ve fázi před akreditací hlavní průvodkyně dětí, první odvážná, která s námi školu začala a vedla Montessori výuku od ledna 2014 (předškolní program, od září 2014 zahájila s dětmi 1. ročník), nyní působí jako asistentka ve 2. trojročí
- absolventka Univerzita Pardubice, obor Učitelství cizích jazyků pro ZŠ, Bc.
- kurzy Montessori pedagogiky 2007 – 2009, Dr. Eva Štarková, Bratislava
- Diplomový kurz Montessori pedagogiky pro ZŠ, zaměřeno na věk 6-12 let
- němčina, základy angličtiny
Mgr. Martina Brožíková - třídní učitelka, průvodkyně ve druhém trojročí, ve škole Na horu působí od září 2016
- děti provází převážně matematikou a angličtinou a projektem, s dětmi sportuje
- absolventka kurzu Hejného matematiky pro 1. stupeň
- absolventka Montessori kursu organizovaného Monterssori společností
Jana Halamová - asistenka, ve škole Na horu působí od září 2017
- specializuje se na český jazyk, psaní
Mgr. Celestýna Krausová - třídní učitelka, průvodkyně ve druhém trojročí a učitelka hudby
Ing. Michaela Grimmová - provází děti při studiu anglického jazyka a matematiky
- studentka kurzu diplomového kurzu Montessori (spol. Erudio)
- zástupkyně ředitelky
MUDr. Eva Krejčová - provází děti při studiu českého jazyka, projektu a chemie
- ředitelka školy
Mgr. Jitka Pěničková - provází děti při studiu angličtiny, s dětmi vynalézavě sportuje
Naďa Michetschlägerová - provází děti při studiu anglického jazyka a vede družinu
Mgr. Dita Cermanová - studuje s dětmi španělský jazyk
Ing. Ondřej Vondrouš - učitel informatiky
Mgr. Jindra Kaplická - třídní účitelka, ve škole Na horu působí od jara 2018, aktuálně je na rodičovské dovolené