Na horu

každý svou cestou

V následujícím článku se dozvíte něco o naší škole                                          aktualizováno 30.7.2022

  * Co je škola Na horu - historie, současnost

  * Kde je škola Na horu

  * Pro koho je

  * Naši učitelé a asistenti

 

Základní škola Na horu

      Trocha historie

 

      V září 2014 jsme otevřeli sdruženou školu Na horu - klub domácího vzdělávání. První třídu navštěvovalo sedm dětí v rámci prvního ročníku. Od školního roku 2015/2016 již jde o věkově smíšené třídy. V této formě jsme vzdělávali děti celkem čtyři školní roky, postupně se rozrůstali - do počtu 34 dětí a 3 hlavní průvodci a několik dalších na méně dní. Děti byly zapsané v individuálním vzdělávání a dvakrát ročně přicházeli učitelé z těchto škol, aby posoudily rozsah zvládnutých dovedností během pohovoru. Děti prezentovali svá portfolia, pracovní listy a další školní práci.

        Vzdělávací plán školy Na horu je založený na Montessori pedagogice, projektovém vyučování a respektujícím přístupu. Zároveň vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, který schválilo MŠMT ČR a usiluje o skutečné utváření a rozvíjení klíčových kompetencí stanovených v tomto programu.  

    Výhody této formy školy byly mnohé - svobodná forma, která dovoluje maximálně využít možnosti Motessori pedagagiky a dalších směrů ne-frontální výuky, umožňuje reagovat na individuální potřeby a možnosti dětí i celého kolektivu, neklade přísné nároky na prostor, umožňuje vést výuku kdekoliv (příroda, výlety, exkuse, ..., musea, dílny, ...) a přibližovat tak výuku co nejvíce praktickému životu, bez nutnosti přizpůsobovat se chodu běžné školy (zvonění, prostředí škol s atmosférou porovnávání, hodnocení, soutěžení), učitel se nemusí věnovat administrativě na úkor práce s žáky a přípravy na výuku, děti mají více pohybu během dne, ...

      Nevýhody této formy školy jsou: existence bez státní finanční podpory na žáky, nutnost obhájit si svou "neobyklou" volbu před okolím.

      Výhody  Montessori pedagogiky – každé dítě postupuje vlastním tempem, případně vlastním způsobem, vybírá si nové věci podle toho, co ho zrovna zajímá, součástí procesu učení je i sebehodnocení a sebereflexe, chyba je součástí procesu učení, nikoliv problém, podporována je přirozená touha po poznávání ... viz setkání s Montessori, povídání na stránkách

 

      Současnost 

      O prázdninách 2018 jsme pro školu získali akreditaci MŠMT a od 1. září 2018 fungujeme jako Základní škola Na horu.

 

Kde je škola Na horu?

ZŠ Na horu, Kostelní 259, Jilemnice 514 01 - v přístavbě budovy bývalého gymnázia

 

Na některé části výuky děti docházejí na sportoviště v Jilemnici či Vrchlabí.

Fotky z budovy a výuky: http://nahorujilemnice.rajce.idnes.cz .

 

Pro koho?

     ZŠ Na horu je nestání škola, není tedy spádová a je určena především děti z rodin s podobným pohledem na vzdělávání. Přihlásit se ale může každý. 

     Ve školním roce 2024 -2025 má škola 68 žáků v prezenčním studiu, aktuálně nemáme žádné žáky v zahraničí (ale máme tuto zkušenost) ani žáky v individuálním vzdělávání (domškoláci jsou ale v plánu). Žáci jsou rozděleni do tří skupin - tzv. trojročí, tj. 1.-3. třída, 4. - 6. třída a 7. - 9. třída.

    Škola dlouhodobě pracuje i s předškoláky, v minulosti jsme volili různé formy, v posledních letech organizujeme před zápisem "dny pro předškoláky". Každé dítě, jehož rodina uvažuje o zápisu k nám, tak může spolu s rodiče strávit den ve škole. Zároveň stále spolupracujeme s Montessori dětskou skupinkou, kam chodí naši mladší žáci pravidelně číst a děti prvního trojročí se se školkou setkávají také při příležitosti vybraných akcí (celoškolní akce, společné výlety či návštěvy divadla). 

 

Učitelé ZŠ Na horu

Většina učitelů u nás působí již několik let - nejprve jako průvodci v našem klubu domácího vzdělávání, nyní jako učitelé a asisteni v ZŠ Na horu.

 

Bc. Hana Mašková - ve fázi před zápisem do rejstříku, hlavní průvodkyně dětí, první odvážná, která s námi školu začala a vedla Montessori výuku od ledna 2014 (předškolní program, od září 2014 zahájila s dětmi 1. ročník), nyní působí jako třídní učitelka ve 1. trojročí a učitelka němčiny nejstarších dětí

         - absolventka Univerzita Pardubice, obor Učitelství cizích jazyků pro ZŠ, Bc.

         - kurzy Montessori pedagogiky 2007 – 2009, Dr. Eva Štarková, Bratislava

         - Diplomový kurz Montessori pedagogiky pro ZŠ, zaměřeno na věk 6-12 let

 

Mgr. Martina Brožíková - třídní učitelka, průvodkyně ve druhém trojročí, ve škole Na horu působí od září 2016

         - děti provází převážně matematikou a angličtinou, projektem a tělesnou výchovou

         - absolventka kurzu Hejného matematiky pro 1. stupeň

         - absolventka Montessori kursu organizovaného Monterssori společností

 

Mgr. Celestýna Krausová - třídní učitelka, průvodkyně ve druhém trojročí, učitelka ČJ a projektu, hudby a výtvarné výchovy starších dětí

 

Ing. Michaela Grimmová - provází děti při studiu anglického jazyka a matematiky, vede projekty Erasmus Plus, třídní učitelka deváťáků

       - absolventka kurzu diplomového kurzu Montessori (spol. Erudio)

 

Mgr. Jitka Pěničková - třídní učitelka 7. a 8. třídy,  provází děti při studiu češtiny, angličtiny, s dětmi vynalézavě sportuje v rámci TV

         - absolventka Montessori kurzu (Montessori společnost)

 

Petra Jandová - průvodkyně v prvním trojročí

         - absolventka Montessori kurzu

         - aktuálně studuje speciální pedagogiku

 

Mgr. Petr Beran - učitel projektového vyučování a fyziky, připojil se k nám v září 2024 

 

Bc. Naďa Michetschlägerová - speciální pedagožka

 

Mgr. Dita Cermanová - studuje s dětmi španělský jazyk a pracuje v rámci pracovního vyučování na farmě

 

Mgr. Petra Tomášová - vede děti ve studiu německého jazyka

 

Ing. Ondřej Vondrouš - učitel informatiky


Mgr. Jindra Kaplická  - ve škole Na horu působí od jara 2018, učí děti angličtinu, tělocvik a pracuje jako asistentka pedagoga

 

Mgr. Lenka Krejčí - asistentka pedagoga a asistenka ředitelky

 

Bc. Jana Řeháková - vychovatelka ve družině

 

Mgr. Luboš Jiřiště - vychovatel ve družině a vedoucí badatelského kroužku

Mgr. Petra Vaňousová - vychovatelka ve družině a vedoucí dramatického kroužku


MUDr. Eva Krejčová - ředitelka, hospodářka, učitelka fyziky a projektového a praktického vyučování

 

Aktulně (rok 2024 - 2025) má škola 68 dětí v prezenčním studiu a 9 absolventů z posledních dvou let. Letos se k přijímacímu řízení přípravuje dalších pět dětí. Přijímat budeme 8 dětí do první třídy. Kapacita školy je víceméně naplněna.

 

Více detailů o aktuálním stavu a vybavení školy je možné číst ve výročních zprávách.