V následujícím článku se dozvíte něco o naší škole aktualizováno 30.7.2022
* Co je škola Na horu - historie, současnost
* Kde je škola Na horu
* Pro koho je
* Naši učitelé a asistenti
Základní škola Na horu
Trocha historie
V září 2014 jsme otevřeli sdruženou školu Na horu - klub domácího vzdělávání. První třídu navštěvovalo sedm dětí v rámci prvního ročníku. Od školního roku 2015/2016 již jde o věkově smíšené třídy. V této formě jsme vzdělávali děti celkem čtyři školní roky, postupně se rozrůstali - do počtu 34 dětí a 3 hlavní průvodci a několik dalších na méně dní. Děti byly zapsané v individuálním vzdělávání a dvakrát ročně přicházeli učitelé z těchto škol, aby posoudily rozsah zvládnutých dovedností během pohovoru. Děti prezentovali svá portfolia, pracovní listy a další školní práci.
Vzdělávací plán školy Na horu je založený na Montessori pedagogice, projektovém vyučování a respektujícím přístupu. Zároveň vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, který schválilo MŠMT ČR a usiluje o skutečné utváření a rozvíjení klíčových kompetencí stanovených v tomto programu.
Výhody této formy školy byly mnohé - svobodná forma, která dovoluje maximálně využít možnosti Motessori pedagagiky a dalších směrů ne-frontální výuky, umožňuje reagovat na individuální potřeby a možnosti dětí i celého kolektivu, neklade přísné nároky na prostor, umožňuje vést výuku kdekoliv (příroda, výlety, exkuse, ..., musea, dílny, ...) a přibližovat tak výuku co nejvíce praktickému životu, bez nutnosti přizpůsobovat se chodu běžné školy (zvonění, prostředí škol s atmosférou porovnávání, hodnocení, soutěžení), učitel se nemusí věnovat administrativě na úkor práce s žáky a přípravy na výuku, děti mají více pohybu během dne, ...
Nevýhody této formy školy jsou: existence bez státní finanční podpory na žáky, nutnost obhájit si svou "neobyklou" volbu před okolím.
Výhody Montessori pedagogiky – každé dítě postupuje vlastním tempem, případně vlastním způsobem, vybírá si nové věci podle toho, co ho zrovna zajímá, součástí procesu učení je i sebehodnocení a sebereflexe, chyba je součástí procesu učení, nikoliv problém, podporována je přirozená touha po poznávání ... viz setkání s Montessori, povídání na stránkách
Současnost
O prázdninách 2018 jsme pro školu získali akreditaci MŠMT a od 1. září 2018 fungujeme jako Základní škola Na horu.
Kde je škola Na horu?
ZŠ Na horu, Kostelní 259, Jilemnice 514 01 - v přístavbě budovy bývalého gymnázia
Na některé části výuky děti docházejí na sportoviště v Jilemnici či Vrchlabí.
Fotky z budovy a výuky: http://nahorujilemnice.rajce.idnes.cz .
Pro koho?
ZŠ Na horu je nestání škola, není tedy spádová a je určena především děti z rodin s podobným pohledem na vzdělávání. Přihlásit se ale může každý.
Ve školním roce 2024 -2025 má škola 68 žáků v prezenčním studiu, aktuálně nemáme žádné žáky v zahraničí (ale máme tuto zkušenost) ani žáky v individuálním vzdělávání (domškoláci jsou ale v plánu). Žáci jsou rozděleni do tří skupin - tzv. trojročí, tj. 1.-3. třída, 4. - 6. třída a 7. - 9. třída.
Škola dlouhodobě pracuje i s předškoláky, v minulosti jsme volili různé formy, v posledních letech organizujeme před zápisem "dny pro předškoláky". Každé dítě, jehož rodina uvažuje o zápisu k nám, tak může spolu s rodiče strávit den ve škole. Zároveň stále spolupracujeme s Montessori dětskou skupinkou, kam chodí naši mladší žáci pravidelně číst a děti prvního trojročí se se školkou setkávají také při příležitosti vybraných akcí (celoškolní akce, společné výlety či návštěvy divadla).
Učitelé ZŠ Na horu
Většina učitelů u nás působí již několik let - nejprve jako průvodci v našem klubu domácího vzdělávání, nyní jako učitelé a asisteni v ZŠ Na horu.
Bc. Hana Mašková - ve fázi před zápisem do rejstříku, hlavní průvodkyně dětí, první odvážná, která s námi školu začala a vedla Montessori výuku od ledna 2014 (předškolní program, od září 2014 zahájila s dětmi 1. ročník), nyní působí jako třídní učitelka ve 1. trojročí a učitelka němčiny nejstarších dětí
- absolventka Univerzita Pardubice, obor Učitelství cizích jazyků pro ZŠ, Bc.
- kurzy Montessori pedagogiky 2007 – 2009, Dr. Eva Štarková, Bratislava
- Diplomový kurz Montessori pedagogiky pro ZŠ, zaměřeno na věk 6-12 let
Mgr. Martina Brožíková - třídní učitelka, průvodkyně ve druhém trojročí, ve škole Na horu působí od září 2016
- děti provází převážně matematikou a angličtinou, projektem a tělesnou výchovou
- absolventka kurzu Hejného matematiky pro 1. stupeň
- absolventka Montessori kursu organizovaného Monterssori společností
Mgr. Celestýna Krausová - třídní učitelka, průvodkyně ve druhém trojročí, učitelka ČJ a projektu, hudby a výtvarné výchovy starších dětí
Ing. Michaela Grimmová - provází děti při studiu anglického jazyka a matematiky, vede projekty Erasmus Plus, třídní učitelka deváťáků
- absolventka kurzu diplomového kurzu Montessori (spol. Erudio)
Mgr. Jitka Pěničková - třídní učitelka 7. a 8. třídy, provází děti při studiu češtiny, angličtiny, s dětmi vynalézavě sportuje v rámci TV
- absolventka Montessori kurzu (Montessori společnost)
Petra Jandová - průvodkyně v prvním trojročí
- absolventka Montessori kurzu
- aktuálně studuje speciální pedagogiku
Mgr. Petr Beran - učitel projektového vyučování a fyziky, připojil se k nám v září 2024
Bc. Naďa Michetschlägerová - speciální pedagožka
Mgr. Dita Cermanová - studuje s dětmi španělský jazyk a pracuje v rámci pracovního vyučování na farmě
Mgr. Petra Tomášová - vede děti ve studiu německého jazyka
Ing. Ondřej Vondrouš - učitel informatiky
Mgr. Jindra Kaplická - ve škole Na horu působí od jara 2018, učí děti angličtinu, tělocvik a pracuje jako asistentka pedagoga
Mgr. Lenka Krejčí - asistentka pedagoga a asistenka ředitelky
Bc. Jana Řeháková - vychovatelka ve družině
Mgr. Luboš Jiřiště - vychovatel ve družině a vedoucí badatelského kroužku
Mgr. Petra Vaňousová - vychovatelka ve družině a vedoucí dramatického kroužku
MUDr. Eva Krejčová - ředitelka, hospodářka, učitelka fyziky a projektového a praktického vyučování
Aktulně (rok 2024 - 2025) má škola 68 dětí v prezenčním studiu a 9 absolventů z posledních dvou let. Letos se k přijímacímu řízení přípravuje dalších pět dětí. Přijímat budeme 8 dětí do první třídy. Kapacita školy je víceméně naplněna.
Více detailů o aktuálním stavu a vybavení školy je možné číst ve výročních zprávách.